|
||||||||
Het is amper een paar dagen geleden dat we hier de naam nog vermeldden van Vedan Kolod en van Daryana Antipova, die samen met Valery en Tatiana Naryshkin de band vormen en kijk, daar is alweer nieuw werk van hen. Hoewel…”nieuw” een relatief begrip is. Dit is “nieuw” voor liefhebbers van buiten Rusland. Het haat hier immers om een heruitgave door het Duitse CPL-Music label dat sinds vorige zomer begonnen is de volledige catalogus van de band te ontsluiten voor niet-Russische oren.` Deze “Gorodische” dateert van 2014 en was alleen al belangrijk omdat het de eerste plaat was in Rusland, die gefinancierd werd via crowdfunding, een fenomeen dat er vandaag, net als bij ons, helemaal ingeburgerd is. Een tweede, evenmin muzikale reden, waarom deze plaat herinnerd zal worden, is de zelfmoord van de Poolse artieste Daria Kowalska die het prachtige artwork verzorgde, amper enkele weken na het verschijnen van de plaat. In haar afscheidsbrief vroeg ze om de muziek bij haar begrafenis te spelen en zo geschiedde. Over de muzikale kant van de zaak kunnen we kort zijn: dit is het enige puur traditionele album van de band en het is fijn om te horen hoe ze ook met het traditionele repertoire en de traditionele instrumenten omgaan, maar ik denk niet dat ik de band onrecht aandoe, als ik zeg dat dit plaatje enkel voor de completisten en de echte folkverzamelaars bestemd is. Let wel: het is een mooie plaat en ze vervolledigt het beeld van een band, die vandaag onderweg is naar de absolute wereldtop, maar tegelijk is het ook “slechts” een momentopname van een korte etappe in een traject dat tot dusver zonder meer indrukwekkend te noemen is. (Dani Heyvaert)
|
||||||||
|
||||||||